fredag den 22. februar 2013

Min første røgeovn

Men det er ikke nok at kunne få træsmuldet til at gløde på en fornuftig måde....røgen skal gerne blive i nærheden af emnerne man ønsker røget. Da det er koldrøgning jeg primært gør i er selve røgeovnen faktisk ikke det store problem. I praksis kan der røges i en papkasse eller en stor plasticpose. Men det er dog rart at kunne styre luftindtag og aftræk samt have mulighed for at placere emnerne på forsvarlig vis.Derfor er en mere velegnet beholder ønsket.

Det første års tid brugte jeg en stor kuglegrill af ubestemmelig fabrikat ( er ikke med på Weberbølgen ) og hvis herkomst står lidt hen i det uvisse. Tror det er en jeg har fået fra en der var træt af skævheder og utæthed ved den grill og som ville have en Weber. Når en kuglegrill skal anvendes som røgeovn betyder en vis utæthed ikke spor. Der skal alligevel lukkes luft ind og slippes noget røg ud....lidt omvendt af mange mennesker. Røggeneratoren placeret i bunden, bundspjæld med fuld åbning og topspjældet med 25% åbning....så fungerede det fint. Røgeemnerne placerede jeg på risten. Da det er en ganske stor kuglegrill, kunne jeg sagtens på en gang røge et par kilo bacon, en håndfuld mørbrad's ( tror altså ikke det hedder mørbræddere i flertal ) og det løse i småtingsafdelingen såsom mandler, ost eller salt.

Der viste sig dog hurtigt nogle ulemper ved den grill/røgeovn! Emnerne kan ikke hænge i den og jeg var nødt til at ligge dem på risten. Det gav mere eller mindre sorte striber på kødet. I starten syntes jeg egentligt at det så helt ok ud.Det gav et hjemmelavet og rustikt udseende. Men ret hurtigt blev jeg lidt loren ved de sorte striber! Det er jo sod og nok ikke det sundeste at indtage. Det var dog nemt at komme over ved; et leje af staniol til kødet for at forhindre direkte kontakt med risten og vupti....det rustikke forsvandt! En anden ulempe ved min måde at røge på, var at der kom en del kondensvand på indersiden af låget og der dryppede nogle grimme sorte dråber ned på de ellers så smukke stykker kød. Nok heller ikke dråber der er fyldt med c-vitaminer eller andet helsebringende....og kønt så det ikke ud! 

Men i det store hele fungerede min kuglerøgeovn ok og jeg fik en del erfaringer ud i røgeriet med den. Jeg kan sagtens anbefale at man starter på samme måde. De fleste har alligevel en kuglegrill stående. Ihvertfald hvis man er blevet gift, fyldt 50 år, har haft kobberbryllup eller haft andet festivitas hvor ens omgangskreds må bryde hjernen med hvad der skal gives i gave. "Skal vi ikke give dem en Weber. Vi er selv så glade for vores....igår lavede Verner gule ærter i vores Weber og jeg bagte en søsterkage ved eftervarmen. Jeg tror kun de har en almindelig grill." Altså kan man komme igang med hjemmerøgeriet med ganske små midler. Hvis man ikke vil anvende den røggenerator ( forstå det hvem der kan...men det må i jo selvom ) er det jo bare at forsøge sig med røgesmuld i fri dressur i bunden af grillen. Så begrænser investeringen sig til lidt røgesmuld. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar