søndag den 24. februar 2013

Røgeovn af træ


Ideen til en røgeovn af træ fik jeg af en af mine helte fra DR: Jørgen Skouboe. I "Frilandshaven" har Jørgen bygget sig en simpel ovn af gamle gulvbrædder og han er ganske begejstret for den:

http://www.dr.dk/TV/se/frilandshaven/frilandshaven-6-8 

Cirka 13 minutter inde i udseendelsen kommer ovnen.

Jeg byggede en næsten tilsvarende af en håndfuld brugte loft profilbrædder:


Jeg valgte at lave en låge forneden, så jeg nemt kan anbringe røggeneratoren. Som det ses på billedet har jeg en løs kogeplade som kan bruges efter behov eller fjernes. Selvom jeg næsten kun koldrøger har jeg muligheden for at røge ved højere varmegrader end omgivelserne har. Det er nødvendigt når jeg feks varmerøger pølser. Istedetfor at vælge en låge på hele ovnen forside har jeg lavet et løst låg og betjener den ovenfra. På siderne indvendigt har jeg skruet nogle lister på i forskellige højder til at placere røgestænger eller en rist på.





Det var planen at jeg ville lave nogle ventilationsåbninger i henholdsvis bund og top til at regulere luften med. Men hullet til ledningen forneden og et lidt upræcist låg er passende ventilation. Når jeg røger i den så placere jeg et håndklæde under låget. Det er primært for at opfange fugt og dermed forhindre kondensdryp, men det virker desuden lidt som en tætning så der ikke forsvinder for meget røg ud af ovnen. 




Kogepladen i bunden kan banke temperaturen op på omkring 70 c når den omgivende tempertur er 10 c og tilsvarende lavere ved lavere udendørs temperatur. Mange vil nok tænke at varmrøgning og en røgeovn af træ er en dårlig kombination. Men der skal meget mere varme til før der opstår brandfare. Træ skal op på omkring 150 c før der begynder at ske en mørkfarvning pgra forgasning af træets bestanddele. Temperaturen skal op omkring 250 c før der sker en forbrænding. Træet bliver da osse kun lunkent når ovnen er 70 c. 

Men alligevel kom jeg galt afsted en dag dag jeg skulle varme ovnen på til 80-90 c i forbindelse med fremstilling af en håndfuld frankfurtere. Fik den geniale ide at bruge min grillstarter med 12-15 grillbriketter i og vupti ind i ovnen forsvarligt placeret på en tyk kakkel. Ovnen kom hurtigt op på den ønskede temperatur og jeg kunne godt smutter over i køkkenet for at drikke kaffe. Da jeg kom retur efter en halv times tid væltede røgen ud af den! Der var sket det at efterhåndende som briketterne forbrændte,blev de så små at de dumpede ud af hullerne i bunden af grillstarteren og ned på kaklen. Den kunne ikke klare varmen fra gløderne og revnede....hvorefter briketterne forsatte deres flugt direkte ned i bunden af røgeovnen og brændte hul i bunden uden det dog kom til ildløs. Næste gang jeg skulle forsøge mig med grillvarme i ovnen foregik det med en gammel pizzasten i bunden og under konstant opsyn. Det gik fint. 

Jeg er overmåde tilfreds med min røgeovn og deler helt Jørgen "Nak & æd" Skoubou's begejstring over træ som materiale til at fremstille røgeovne af. For os almindelige dødelig er træ da osse noget nemmere at forarbejde end metal. Jeg sætter pris på at mine røgeemner kan hænge istedetfor at ligge på en rist og at kondensdrypperi er en saga blot. 

Leger med tanken om en ny ovn efter samme koncept med de små forbedringer af detaljer som man altid kommer på ved brug og erfaring. 

Forfatterparret Lene Fruelund og Mogens Lyngsdal som har skrevet bøger om hjemmerøgning og spegepølser, er ved at lave en ny bog om røgeovne. I den forbindelse har de efterlyst forskellige former for røgeovne og jeg har fortalt dem om min. Den vil de gerne komme og se på. Så måske bliver min røgeovn Danmarksberømt i snævre kredse! Det var forøvrig deres bog "Røgning for smagens skyld" der var med til at give mig til til at blive røger og den giver jeg mine varmeste anbefalinger. 

2 kommentarer:

  1. Har du nogle mål på den?
    Jeg vil mægtig gerne lave en magen til.

    SvarSlet
  2. Hej hvad er det for en kogeplade watt dær er monteret?

    SvarSlet